Ismjölk

Imorse när jag rotade runt lite i kylskåpet i hopp om att hitta något att äta så hitta jag, vilket inte är ovanligt, ett mjölkpaket som var långt utgången. När jag lyfter så känns den med detsamma mycket tung, men tänkte att det är väl inte så konstigt, förmodligen full med klumpar. Men nej, när jag försöker hälla ut allt så går det väldigt trögt och det enda som kommer ut är små isbitar. Isbitar?? När dem väl kommit ut är det bara en enda jätteisbit kvar. Hur konstigt?! Mjölk kan väl inte bli till is i kylskåpet? Hallå.. det är något som inte stämmer. Ett riktigt mysterium tycker jag. Hällde hur som helst i varmt vatten så all mjölk tillslut kom ut, men det fanns inget spår av klumpar. Mjölken gick ut 22 maj, är det inte dags då?

Kommentarer
Postat av: J

Mjölken står så långt in i kylen att den fryser. för att kylen ska hålla max 8 grader måste aggregatet hålla en mycket lägre temperatur. och som alla grejer som fryser håller det mycket längre än om den bara är nerkyld.



Däremot koagulerar den nog när den tinar och smakar blä.

2009-06-03 @ 13:17:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0