Microbrownies

Ja just det, en sak till!

Jag bakade en superenkel och snabb browniekaka i lagom ätarstorlek. En kaka i lagom ätarstorlek är alltså en lagom stor kaka, som två stycken delar på, inget blir över och sötsuget blir mättat. Helt perfekt. Dessutom knåpar man ihop den på knappt 5 min och sen ska den va inne i micron i drygt 3 min. Brilliant!

Orkar inte masa mig ur soffan, så ska försöka återskapa receptet ur minnet. Det bör tilläggas att jag ringde mor för att få tag på just det här receptet som kommer ur någon gammal kokbok tillhörande vår första micro, eller liknande.

50 g margarin
1 ägg
2 dl farinsocker
1,5 dl vetemjöl
0,5  tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver (kan ha varit 1 eller 2 tsk, när jag tänker efter. Dumt att jag glömde på denna viktiga ingrediens. 1 blir säkert bra)
1 dl (knappt) grovt hackade hasselnötter
1 msk kakao

- Smält smöret
- Lägg bakplåtspapper i en lagom stor form, jag använde en 17x25 cm stor form (kollade måtten på ikea:s hemsida, inget jag normalt har i huvudet. Ville bara tillägga det).
- Blanda övriga ingredienser
- Blanda i smöret
- Då smeten liksom verkar vilja hålla sig till en klump så får man trycka ut den med en sked i formen
- In i micron, full effekt (750 w), i 3-4 min. Bra att ha lite koll samtidigt, kakan ska bli rätt mjuk och smetig, inte rinnig eller för hård.
- Voilà! Sen är det bara att hugga in!

Synd att jag inte fotade den snygga kreationen innan den hamnade i våra magar. Nån annan gång kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0