Bastvålen

Sitter och krumelurar på 12 bokstäver som ska bilda en stad/land i Norrtelje Tidningens "Resejakten". Förra veckan tog jag det redan på onsdagen men denna vecka är det desto svårare. Att en av bokstäverna är ett Ä borde göra det lite lättare, men inte då. Försökte mig på att googla lite och så kom staden Bastvålen upp... Vad är det för himla namn på en stad?! Ligger tydligen i Värmland.

Funderare lite på hur det kan tänkas uttalas... Bas-tvålen kanske. Bast-vålen. Men vad är en vål för nåt? Eller Bastv-ålen... Kanske lite väl svårsagtr. Jaja, roligt namn var det iaf. Piggade upp mig såhär på morgonen.

Kommentarer
Postat av: Niclas Persson

Bastvålen är en by i Östmark församling i Norra Värmland (22 km nordväst om Torsby). Ordet kommer av de båda orden Bastu(vad det betyder antar jag att du vet, i detta fall, finsk rökbastu) och vålen (betyder en liten höjd där man huggit ett fall, för svedjning, ett sk. vål) Bastvålen är en finnby som upptogs 1646 av skogsfinnarna/svedjefinnarna tillika bröderna Mårten och Henrik Larsson Hokkainen som troligen inflyttat från Gästrikland.

2011-10-25 @ 13:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0