110217

Idag har vi haft sista dagen i skolan, en ganska kort sådan så det var ju trevligt. Förmiddagen har vi ägnat oss åt att dissikera ögon och efter att lärarn gått igenom instruktioner och visat videoklipp på dissektioner tyckte hon det var dags för fika, vilket ju kanske kändes lite sådär. Men de bjöd på fina tårtor i form av jätteögon, väldigt tjusiga och gott var det!

 

 

(klicka för större bild)

 

Tänkte att det kanske var bäst att göra minibilder av koögat vi fick skära i, inte så värst mysigt att titta på. Jag är ju lite äcklig av mig så jag tycker ju sånt här är kul medan många andra kräks av  bara lukten. Tyckte det var mycket märkligt att ett koöga luktade väldigt mycket fisk och nu kommer den här fiskdoften förfölja mig resten av dagen. Men den vänstra bilden visar ögat innan jag har börjat peta på det, fullt med slamsor och lite fett och i och med att jag fotade med blixt syns reflektionen, den ljusa ringen, från åderhinnan (tror att det är den), annars ser ögat helt svart ut. Lite häftigt. På den högra bilden ser man linsen till höger i form av en fin genomskinlig spelkula. Den var jättemysig att känna på och när man höll den på fingret eller på en liten text såg man förstoringen. Och den svarta/gröna/blåa grejen är alltså "baksidan" av ögat, vänt ut och in, det är åderhinnan man ser full av färger och på en människa är denna helt svart och ger inte alls ifrån sig samma reflektioner när vi bländas med en kamerablixt.

 

Häftigt tycker jag :) kul att jag fick in en tårta och ett koöga i samma inlägg. Det hör nog inte till vanligheterna...

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0